نقش دست سازه های دانش آموزی در پرورش خلاقیت
۱۴۰۳-۰۲-۱۹

 نماینده پارک علم و فناوری استان در شهرستان کهگیلویه طی بازدیدی از دست سازه­های دانش آموزان روستای روشن آباد از توابع بخش مرکزی کهگیلویه ( دهدشت غربی)  در فضای صمیمی مدرسه بازدید بعمل آورد تا ضمن تشویق دانش آموزان آنها را با مرکز رشد و خدمات پارک علم و فناوری آشنا کند. شهریار جمالی هدف این بازدید را آشنا کردن معلمین و دانش آموزان روستا با پارک علم و فناوری، مرکز رشد، شغل ها و حرفه های نوپا، استارتاپ و  ایجاد انگیزه و تشویق دانش آموزان روستا عنوان کرد.  به طور کلی هر دبیری که به ساخت ماکت‌های درسی در دروسی مانند جغرافیا، علوم تجربی و امثالهم در بیرون از محیط کلاس و مدرسه عنایت و توجه داشته باشد، ذوق، ابتکار و خلاقیت و شکوفایی استعداد‌ها را برای دانش‌آموزان در جامعه اشاعه می‌دهد.

دانش‌آموز ضمن تهیه دست‌ساخته‌ها یاد می‌گیرد که چگونه خود را اداره کند و چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند و چگونه راه‌حل‌ها را پیدا کند و هنگامی که به ساختن وسیله‌ای یا تکمیل آن مشغول می‌شود، در واقع حس مسئولیت و اعتماد‌به‌نفس او بیدار می‌شود و پرورش می‌یابد. در انجام دست‌سازه‌ها شناخت دانش‌آموزان از محیط پیرامونش بیشتر می‌شود. در واقع هدف از انجام دست‌ساخته‌ها تربیت متخصص نیست، بلکه هدف اصلی، بهتر آموختن، تقویت توانایی و شکوفایی استعدا‌های گوناگون و کمک به تربیت اجتماعی دانش‌آموزان است. دست‌سازه‌های دانش‌آموزی به تقویت حواس پنج‌گانه دانش‌آموزان کمک شایانی می‌کند و چون حواس تنها وسیله ارتباط مستقیم فرد با عالم خارج است، اهمیت و ارزش حواس و همین طور نقش محرک‌هایی مانند دست‌سازه‌ها را که می‌توانند حواس شاگردان را ورزیده کنند، نمی‌توان منکر شد. اهمیت و نقش دست‌سازه‌ها در به کارگیری عضلات و حواس مختلف شاگردان و در نتیجه به وجود آوردن شناخت و افزایش دادن مهارت‌های جسمی، حسی، روانی و ذهنی آن‌ها بیش از پیش روشن و مشخص می‌شود.